Laat bezoekers niet je winkel voorbij gaan

Als winkelier wil je natuurlijk heel graag dat je winkel vol staat met allerlei klanten die hun winkelwagentjes vol laden met jouw producten. Echter, hoe vaak gebeurt het niet dat mensen zomaar jouw winkel voorbij lopen of wel binnen komen en dan snel weer naar buiten. Met een goede marketing aanpak kun je dit laatste proberen te voorkomen.

Aan de basis van een marketing plan staan de meetgegevens van jouw doelgroep. Hoe meer je van hen weet, hoe beter. Je wilt van hen weten wat ze komen zoeken in jouw winkel en hoe je ze kan interesseren voor jouw producten. Je winkel moet interessant genoeg zijn om eens binnen te lopen. IKEA heeft dat goed begrepen en biedt voor dit doel goedkope ontbijtjes aan. Nu maar hopen dat deze bezoekers niet alleen maar op de ontbijtjes af komen en dan snel weer verdwijnen.

Als mensen wel je winkel binnen komen, is het bijzonder leerzaam om te weten wat de winkelroute bezoekers is. Als je dit weet, kun je op deze route een aantal interessante item etaleren. In grotere winkelcentra is het ook handig om het gedrag winkelend publiek te kunnen monitoren. Dan kun je daar weer op in spelen door bijvoorbeeld een patatzaak niet naast een Douglas te vestigen bijvoorbeeld of juist wel. Kortom, het is heel handig om veel over de bezoekers te weten te komen.

Maar hoe dat je dat dan? Vroeger werd bezoekersonderzoek gewoon gedaan door ergens te gaan zitten en te gaan monitoren of door bezoekers te enquêteren. Maar daar heb je veel mensen voor nodig om dat te doen. Tegenwoordig wordt dit onderzoek gedaan door het opvangen van het signaal van de smartphones, die iedereen bij zich heeft. Smartphones zijn continu op zoek naar een WiFi netwerk en zijn daarom goed te volgen.

http://www.crumbbase.nl