Overheid wint inkoopadvies in voor een professioneel inkoopbeleid: kosteneffectief en efficiënt

Omdat de marktomgeving een omgeving is die continu blijft veranderen, moet daarop worden ingespeeld met efficiënt inkoopadvies. Inkoopadvies is niet alleen voor het bedrijfsleven, ook de overheid koopt jaarlijks bij diverse bureaus inkoopadvies in om de overheidskosten zo laag mogelijk te houden. Door de veranderende marktomgeving is er bij de overheid de behoefte ontstaan om het inkoopbeleid te professionaliseren en daarom kiezen zij ieder jaar 10 bureaus uit om een inkoopadvies te formuleren waarbij overheidsuitgaven efficiënter kunnen worden ingericht. Deze adviesbureaus hebben zich middels een Europese aanbesteding in kunnen schrijven en hier zijn de 10 beste uitgekozen. Deze adviesbureaus mogen zich nu twee jaar lang ‘preferred supplier’ van de overheid noemen. Inkoopadvies omvat dus meer dan het formuleren van een strategie aan de hand van een marktonderzoek en kan in iedere sector bijdragen aan een meer gestroomlijnde economie.

 

Strategisch inkoopadvies als middel voor beleidsbepaling van een organisatie of bedrijf

Inkoopadvies is een veelomvattend advies over diverse inkoopprocessen. Het kan zich dan ook richten op diverse aspecten van deze inkoopprocessen, zoals de strategische inkoop. Strategisch inkoopadvies richt zich op de inkoopstrategie van bedrijven ten opzichte van goederen of diensten. Dit inkoopadvies kan zich richten op de soort leveranciers die worden benaderd, maar kan bij een andere strategie, zoals kosteneffectiviteit, zich ook richt richten op bijvoorbeeld kostenbeheersing. Deze vorm van inkoopadvies kan toegepast worden in iedere markt, ongeachte het product of de dienst die wordt aangeboden. Het gaat immers om de strategie erachter, welk speerpunt wordt door een bedrijf of organisatie belangrijk gevonden. En of die strategie dan wordt toegepast in een bedrijf dat grondstoffen verkoopt of een uitzendbureau dat vooral diensten aanbiedt, maakt dan niet zoveel uit.

 

Het effect van relaties bij inkoopadvies tussen de inkoper en de leverancier

Hoewel de relatie tussen de leverancier en de inkoper vaak van groot belang is bij inkoopadvies, is het belangrijk u daar niet te veel door te laten afleiden. Toch is het logisch. U doet immers liever zaken met iemand die u graag mag. In het inkoopadvies schuilt hierin echter ook een valkuil. Als inkoper is het namelijk belangrijk om een zekere mate van rationaliteit en objectiviteit in het oog te houden. Veel bedrijven kiezen tegenwoordig dan ook voor een inkoopbureau dat onafhankelijk een oordeel kan vormen over de beste leveranciers. Een goede relatie tussen inkoper en leverancier is zeker belangrijk maar er zal altijd gedacht moeten worden vanuit de prioriteiten vanuit het bedrijf en niet vanuit persoonlijk oogpunt.